Mokomės atjautos sau: pratimai

  • 2023-07-01
  • 2023-07-01
  • Perskaitė 410 žm.
  • Perskaitė 410 žm.

Atjauta sau – tai gebėjimas su savimi elgtis labai atsargiai ir maloniai. Taip, kaip elgtumėtės su draugu, jei jam kažkas nepavyktų. 

Tačiau tam reikia daug dirbti ir įveikti įsisenėjusius įpročius kritikuoti bei peikti save.

Atjauta sau yra atsakas, kai užuot negailestingai save kritikavę ir teisę, įjungiame gerumą ir supratimą. Tai suteikia galimybę priimti savo žmogiškumą su visais nusivylimais, praradimais ir apribojimais. Atjauta sau leidžia žmogui klysti ir tuo pačiu nesislėpti kampe bei neužsidaryti savyje. Turėdami šį įgūdį, išmokstame nepriklausyti nuo kitų nuomonės, kai kalbame apie savo vertę.

Pratimas: Žmogiškas požiūris į save

Esame įpratę girdėti, kad reikia būti žmogiškiems kitų atžvilgiu, tačiau kartais pamirštame tokį patį požiūrį į save. Dažnai po nesėkmės galvoje pasigirsta žiaurus balsas: „Tu vienintelis viską taip blogai darai“. Tačiau atminkite, kad savo klaidose nesame vieni. Klaidas suformuoja daugybė įvykių ir skirtingų žmonių.

Kalbėkitės su savimi taip pat, kaip kalbėtumėte su artimiausiu draugu, kuris išgyvena sunkius laikus. Žmonės ne visada gali viską padaryti tobulai, ir tai gerai. Mes išgyvename skirtingus etapus, pakilimus ir nuosmukius. 

Pratimas: Trys skirtingos kėdės

Pratimas paremtas kontaktu, kurį žmogus užmezga su skirtingomis, dažnai konfliktuojančiomis, savo dalimis. Pažymėkite tris vietas kambaryje, kuriose sėdite. Kiekvienam iš jų bus priskirta viena jūsų dalis – ta, kuri kritikuoja, kuri priima kritiką ir ta, kuri viską stebi ramiai ir išmintingai.

Sėskite į kritiko vietą ir pasakykite, ką galvojate. Vartokite kalbą, kurią paprastai girdite savo galvoje. Po to persikelkite į kritikuojamojo vietą ir pabandykite suprasti, ar tokia „motyvacija“ jums padeda. Išreikškite savo emocijas. Tada atsisėskite į gailestingo stebėtojo vietą. Pasinaudokite visa savo patirtimi, kad kuo geriau suprastumėte tiek kritiką, tiek kritikuojamąjį, ir suteikite jiems paramą bei priėmimą. 

Sunkiomis akimirkomis, kai neturite laiko atlikti šį pratimą, pakanka tik prisiminti stebėtojo balsą, kad šiek tiek nurimtumėte.

Pratimas: Užuojautos sau dienoraštis

Jūs neprivalote jo laikyti ilgą laiką. Rašykite apie viską, kas jus erzina, gėdina ar liūdina. Norėdami išspręsti šias mintis, naudokite tris principus: gerumo (parašykite sau gražius padrąsinančius žodžius), žmogiškumą (susiekite savo patirtį su tuo, ką išgyvena kiti žmonės, – tokie pažeidžiami, kaip jūs) ir dėmesingumą (pripažįstate ir pastebite buvimą) savo nemaloniems jausmams.